تبلیغات
مبین - معاد درصحائف مقدس-دین یهود
" آنانکه خاک را به یک گوشه نظر کیمیا کنند................آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند "  

  

درادامه بحث« معاد چیست ؟ وچه  اهمیتی درزندگی انسان ها دارد ؟»می پردازیم به بخش: 

 معاد درصحائف مقدس

 مقدمه :

دربحثهای گذشته به این نکته اشاره شد که بطور کلی حیات وزندگی انسان بدون باور  معاد وایمان به عالم اخرت بیهوده وعبث خواهدبود                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         زیراایمان به معاد آدمی را به زندگی امیدوار و او را به انجام تکالیف وفرامین الهی ملزم می کند .اوبه شوق برخورداری از نعمتهای اخروی وهراس ازعذاب وعقوبت پروردگار ازنافرمانی وعصیان وسرپیچی ازدستورات الهی چشم  می پوشد.ایمان به معاد درحقیقت ضامن اجرائی خودسازی وتحصیل کمالات نفسانی واجتناب ازبدیها وزشتیها است.

بنابراین دعوت انبیاء به توحید وپرستش خدای یگانه بدون دعوت به معاد نبوده است،زیرا دعوت به توحید بدون دعوت به معاد فلسفه وهدف بعثت انبیاءورسل رامحقق نمی کند.قران کریم انبیاء رامبشر ومنذر معرفی کرده است این بشارت و انذار تنها مربوط به  به نعمتها وعقوبتهای دنیوی نیست بلکه مصداق بارز آن همان بشارت به بهشت ونعمتهای آن وانذار ازآتش وعذاب الهی است.

 

                                     معاد درتورات

درتورات همانند صحف گذشته مسئله معاد پس ازدعوت به توحید وپرستش خدای یگانه ذکرمی شود،اگرچه درتورات کنونی به گفته برخی مسئله معاد به طور واضح وروشن ذکر نشده است.این به سبب آنست که تورات واقعی اکنون در اختیار نیست بلکه تورات  موجوددستخوش تحریف شده است.بنابراین اگرچه تورات همانگونه که گفته شد به طور واضح مسأ لۀ  معاد وعالم اخرت به چشم نمی خورد لیکن دراظهارات  سه پیامبر  عظیم القدر بنی اسرائیل یعنی اشعیا وصاموئیل وداود(سلام الله علی نبیناواله وعلیهم السلام)با صراحت مساله قیامت وحیات پس ازمرگ رامشاهده میکنیم .البته درصحف موسی که ظاهرا همان تورات است مساله معاد وعالم اخرت وجود داشته است .1

 دو تن از محققان گرانقدرکه در این زمینه به جستجو پرداخته اند( جناب دکتر مشکور در کتاب خلاصه ادیان و جناب  توفیقی در کتاب آشنایی با ادیان بزرگ ) تصریح می کنند که در تورات و بلکه در کلّ عهد عتیق یهودیان اشاره روشنی به آخرت و روز جزا وجود ندارند ؛ و تعبیر آخرت که در چند جای عهد عتیق آمده است دلالتی بر معاد پس از مرگ ندارد بلکه به معنای عاقبت دنیوی اعمال است . این دو محقق همچنین متذکر شده اند که اعتقادبه معاد در قوم یهود اعتقادی وارداتی است ؛ و یهودیان این عقیده را پس از آزادیشان از اسارت بابل به دست کورش ، از زرتشتیان فرا گرفته اند. 2

امّا در کتاب تلمود که از کتب مذهبی یهود است از معاد بسیار سخن گفته شده است. کتاب تلمود در واقع تفسیر و تأویل تورات است و توسط دانشمندان یهودی در طول تاریخی طولانی جمع آوری شده است ؛ و پیدایش آن بنا به برخی اقوال نزدیک به هزار سال بعد از حضرت موسی (ع) بوده است ؛ و بنا به برخی اقوال دیگر پیدایش آن بعد از حضرت عیسی بوده است . این کتاب مورد قبول فرقه فریسیان است ولی فرقه صدوقیان که الان منقرض شده است آن را قبول نداشتند. در این کتاب معاد جزء اصول دین یهودیان معرفی شده و انکار آن گناهی بزرگ شمرده شده است. در تلمود چنین آمده است: «کسی که به رستاخیز مردگان معتقد نباشد و آن را انکار کند از رستاخیز سهمی نخواهد داشت »3

       1-بر گرفته ا ز کتاب معا د و روز رستا خیز ایت الله نظر ی منفرد

       2-خلاصه ادیان ص134-142واشنائی با ادبان بزرگ ص110                                                                                           

       3- گنجینه ای از تلمود ص362  





طبقه بندی: اعتقادی،  تربیتی،  اخلاق، 
برچسب ها: یهود، عهد عتیق، تلمود، معاد، اخرت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 8 دی 1391 | توسط : بهمن محمدی | نظرات()
نمایش نظرات 1 تا 30