تبلیغات
مبین - آثار و شرایط انفاق در راه خدا
" آنانکه خاک را به یک گوشه نظر کیمیا کنند................آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند "  

مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ  وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿بقره 261﴾

 مَثَلِ كسانى كه مالشان را در راه خدا مى‌بخشند چون مَثَلِ دانه‌اى است كه هفت خوشه برویاند  كه در هر خوشه‌اى صد دانه (باشد)، و خدا براى هر كس بخواهد (پاداشى‌) چند برابر مى‌دهد و خدا وسعت بخش داناست.

توضیح:

سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذیر، بهترین راه براى حلّ اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پیدایش و گسترش ربا، زمینه ساز و بوجود آورنده‏ى طبقات است. لذا در قرآن آیات لزوم اتفاق و تحریم ربا در كنار هم آمده است.


آثار و شرایط انفاق در راه خدا

نکته1:

 هر دانه‏ اى، در هر زمینى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمى ‏رویاند، بلكه باید دانه، سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنین انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوه‏ى نیكو آن همه آثار خواهد داشت.

نکته2 :

 ستایش قرآن از كسانى است كه انفاق سیره ‏ى همیشگى آنان باشد. «ینفقون» فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد.

نکته 3:

 انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نیست. «فى سبیل اللّه»

نکته4:

 تشویق و وعده ‏ى پاداش، قوى ‏ترین عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه یضاعف»

شرایط انفاق:

1. تعادل در انفاق :

وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَكَانَ بَیْنَ ذَلِكَ قَوَامًا ( فرقان/ 67)

آنان كسانى هستند كه هر گاه انفاق كنند، نه ‏اسراف كنند و نه سختگیرى، بلكه در میان این دو، اعتدال‏ مى ‏ورزند.

2. نیت الهی در انفاق:

یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ ( بقره/ 265 )

كسانى كه اموالشان را براى جلب خشنودى خداوند انفاق مى كنند.

3. انفاق از بهترین قسمت مال نه از قسمت کم ارزش:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ (بقره/267)

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از چیزهاى پاكیزه‏اى كه به دست آورده‏اید، و از آنچه براى شما از زمین برآورده‏ایم‏، انفاق كنید، و در پى ناپاك آن نروید كه (از آن‏) انفاق نمایید، در حالى كه آن را (اگر به خودتان مى ‏دادند) جز با چشم ‏پوشى (و بى‏میلى‏) نسبت به آن‏، نمى ‏گرفتید.

4. از اموالی باشد که نسبت به آن بیشتر دل بسته هستید:

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ (آل عمران/97)

هرگز به نیكوكارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق كنید.

5. رعایت اولویت در انفاق از جهت میزان نیاز طرف مقابل:

لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأَرْضِ (بقره /273)

(این صدقات‏) براى آن (دسته از) نیازمندانى است كه در راه خدا فرومانده ‏اند، و نمى ‏توانند (براى تأمین هزینه زندگى‏) در زمین سفر كنند.

6. اصل در انفاق پنهانی بودن آن است:

وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَیْرٌ لُّكُمْ (بقره/271)

و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید، این براى شما بهتر است.

7. همراه با منت نباشد:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى (بقره/264)

اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید، صدقه‏ هاى خود را با منّت و آزار، باطل مكنید.

8. از مال حلال باشد:

إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ ﴿مائده/27﴾

خدا فقط از تقواپیشگان مى‏ پذیرد.

9. خود را مالک حقیقی مال نداند بلکه خداوند را مالک حقیقی بداند:

وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ (حدید/7)

از آنچه شما را در [استفاده از] آن جانشین كرده انفاق كنید.

وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم (منافقون/10)

و از آنچه روزى شما گردانیده ‏ایم انفاق كنید.

10. از اموالی  که مورد نیاز خود انسان است باشد:

وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ (حشر/9)

آنها دیگران را بر خود مقدم مى دارند هر چند شخصا شدیدا نیازمند باشند.

----------------------------------------------

منابع: برداشتی آزاد از تفسیر نور و تفسیر نمونه




طبقه بندی: معارف قرآنی، 
برچسب ها: آثار و شرایط انفاق، کمک کردن در راه خداوند، انفاق فی سبیل الله، تعادل در انفاق، آیه و حدیث انفاق، نیت صدقه، انفاق همراه منت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 7 مهر 1391 | توسط : رهبر بختیاری | نظرات()